lördag 25 september 2010

Förvaring!

Jobbar just nu ganska mycket med förvaringen i mitt hobbyrum. För ju mer grejor man köper desto svårare att hålla ordning på dem men jag tror jag har kommit på/hittat några lösningar som fungerar för mig.

Problem 1: Köpte på mig promarkers så jag växte ur förvaringslådan jag hade dem i, provade större lådor men fick ingen ordning på dem.
Lösning: Jag fick ett tips om att förvara dem i en IKEA dvd/cdställ. Hittade två hos myrornas som jag spraymålade, satte in cd fordal och sedan var det bara att numrera både pennor och platsen där de ska ligga. Och det är enkelt att ta med. (Kommer att få följa med till Karlstad tex)


Även distressdynorna fick plats där, jag märkte ut dem med en dymo på kanten så man lätt hittar den man ska ha. Jag har även fäst den distressvamp som är till varje, under med en liten bit kardborre.


Problem 2: Hur ska man förvara band så man på ett smidigt sätt ser dem, när man har väldigt många olika sorter?
Lösning: Ikea bestikställ. Bara att lägga ner bandet i och sticka ut ena änden i ett hål, när en börjar bli full är det bara att bygga på med en till. Jag har fäst dem med tre bitar tejp, bara att ta bort när det ska fyllas på i de undre lagren.


Problem 3: Stämpelförvaring, i början hade jag dem kvar i påsarna de kom i, men det blev ohållbart i längden, stämplarna började ramla ur när klistret blev dåligt. Sen hade jag dem i cdfodral men då läste jag att det kunde förstöra dem så nu har jag bytt igen.
Lösning: Jag stämplade upp motiven på ett vitt papper som jag sedan laminerade och fäster stämplarna på baksidan. (Tack svensk scrapbooking och alla medlemmar där för alla bra tips)


Har en dvd kartong för Magnolia, en för bildmålarna, en cdkartong för skogstokiga och en dvdkartong för alla övriga... Kartongerna är från Ikea.


Problem 3: Pappersförvaring. Jag har växt ur min pappersförvaring och fick ingen ordning på vilka papper som låg var.
Lösning: Har köpt en mappvagn på Kontorsab (kostade en slant men det är de värt) och där har jag dem i olika mappar, en för tex rosa cardstock, en för blåa osv. Även delat in de olika mönstrade i mappar som tex Halloween, jul, glittriga ensidiga, glittriga tvåsidiga osv.


Problem 4: Blommor. Har fått hem en ny leverans av blommor och hade ingenstans att göra av dem.
Lösning: En av mina lådor i byrån får plats med alla, som ligger kvar i sina påsar, bara att fylla på den låda jag använder när jag åker hemmifrån och pysslar.


Problem 5: Vilka alfabet, punchar, stämpla, färger m.m. har jag?
Lösning: Jag har tagit ett 20*20 album som jag satt in blad med det jag har. Lättöverskådligt, enkelt att ta med och fylla på.




Jag har även ritat upp alla mina promarkersfärger i pärmen för att lättare se vilka färger jag vill använda.Det finns både med namn och nummer.


Problem 6: Hur förvarar jag mina punchrar?
Lösning: En av lådorna i byrån får stå för det. Har inte så många ännu men fler är på väg :)


Så här ser min förvaring ut nu, men det kan ju ändra sig om jag hittar ännu bättre lösningar. Men nu känns det som om jag har fått till det ganska bra. Nu funderar jag på förvaring av spellbinders men när jag kommer på hur jag vill ha det med dem så återkommer jag...

Har du fler bra förslag på förvaring? Skriv gärna en kommentar.

6 kommentarer:

Sophie sa...

supersmarta lösningar!! Blir nog en tur till IKEA för att inhandla sånna CD ställ till promarkers och distressdynor. Smart att fästa skumsvamparna under varje dyna!

Annelie sa...

Många bra lösningar!
Ordnade upp lite i mitt rum förra vecken blev jätte nöjd. Men nu ser d för...vligt ut för jag har inte tillräckligt med förvaring....
Men här fick ja ju lite uppslag. Tack!!!
Fina kort du gör också.

Monica sa...

Till mina spellbinders har jag köpt ett stort hårt (det är med dubbla fack) dvd-fodral med "lås" på hos Claes Ohlssons för 99:-. Sen har jag laminerat papper och satt dit magnetband som jag sen satt spellbindersen på. Lätt att bara öppna och bläddra för att se vad man vill använda. Lätt också att ta med.
Igår satte jag upp tavellister över mitt skrivbord för att ha stickles, embossingpulver och andra småsaker på.
Kram
Monica

Tiol sa...

Vilket hästjobb du har gjort. Jag fick massor av tips från dej nu.Maken håller på o gör om hela vårt gemensamma dator/hobbyrum så det skall bli superkul att få fixa där.
Kram//Tina i Falun

Mirja sa...

Mycket snygg och bra förvaring du har fixat.

Mikaela sa...

De e helt toppenlösningar! allt blir så mycket roligare med lite ordning!